Social trading

Al een tijdje wordt het begrip social trading gebruikt. Het idee van social trading is simpel. Alle transacties die gedaan worden van alle traders worden bijgehouden over het hele handelsplatform. Door dit bij te houden en de traders te positioneren naar winst en verlies, ontstaat een top 10. Deze top 10 kan van verschillende onderwerpen zijn, bijvoorbeeld op meeste winst, meeste aandelen verkocht en ga zo maar door. Voor de traders is het mogelijk om elkaar te volgen en de handelsstrategie van de concurrent te kopiëren. Hiervoor dient wel betaald te worden.

De mogelijkheden van social trading

Het is een nieuwe manier van toegang zoeken tot de financiële markt voor de detailhandel en beleggers. Het idee erachter is dat meerdere mensen samen meer weten dan een handelaar alleen. Handelaren van over de hele wereld kunnen zich aansluiten bij dit netwerk en hun ervaringen, standpunten en transacties delen met anderen. Het netwerk kan gezien worden als lijm, die alle handelaren bijeenhoudt. Het is namelijk bekend dat er maar een klein aantal handelaren consistent succesvol ondernemen. Door het ontstaan van sociale trading netwerken krijgt u de mogelijkheid om snel en direct handelaren te vinden die u aanspreken en mogelijk willen investeren in u.

Twee vormen van social trading

Bij social trading wordt onderscheidt gemaakt tussen self-trade en auto-trade. Bij self-trade maakt de handelaar zijn eigen beslissingen en transacties, terwijl bij auto-trade ervoor wordt gekozen om een andere handelaar te volgen en zijn strategie te kopiëren. Een social trading network laat u niet alleen maar informatie bekijken, analyseren en commentaar geven op prestaties van andere handelaren. Maar u krijgt de transacties automatisch op uw rekening wanneer een handelaar uw handelsstrategie besluit te kopiëren.